Skip to main content

Poppeas Kröning

Premiär 11 juli och spelas 13, 17, 19 juli

Poppeas Kröning

Premiär 11 juli och spelas 13, 17, 19 juli

Äntligen Monteverdi i Vattnäs Konsertlada!


Sommaren 2025 kommer vi få möta ett dekadent romerskt samhälle fullt av själviska, skrupelfria och cyniska människor i Vattnäs Konsertlada. I Claudio Monteverdis makalösa opera Poppeas Kröning från 1642 segrar inga höga ideal och finns inga moraliska pekpinnar. Där bor ironin och skadeglädjen, vi får se prov på grymma härskartekniker och drastisk komik, men även tragiska öden, äkta kärlek och sorg. Vi kommer att få uppleva ett levande, myllrande Rom och en musik som driver dramat över alla gränser.

Operan görs i nyöversättning av Anna Larsson (som även översatte Läderlappen och Orfeus och Eurydike), kostymdesign av Gabriella Wetter Burman (som gjorde kostymdesign för Läderlappen), scenografi av Anna Larsson och Göran Eliasson och regi av Anna Larsson.

11 juli 2025 får detta venetianska mästerverk sin premiär med ett sångarlag bestående av många av landets mest framstående sångare i rollerna.

Som den ambitiösa och opportunistiska Poppea får vi uppleva två sopraner i världsklass, norska operastjärnan Anne Wik Lindelöf och prisade unga Julia Lindgren från Göteborg, som under 2024 fått både det prestigefulla Paskellstipendiet och Confidencens Stipendium. Kejsar Nero görs av Göran Eliasson och Ottavia av hovsångerskan Anna Larsson, basrollen som Seneca görs av uppmärksammade och lovordade stjärnskottet från Luleå, Kristoffer Töyrä, som nyligen mottog Mogrenpriset, amman Arnalta av fantastiske tenoren och Jussi Björlingstipendiaten Tobias Westman som gör flera roller på GöteborgsOperan 2024-25 och Tamino i Trollflöjten på Göteborgsoperan under 2025. Ottone är countertenoren Magnus Karlberg som gjorde stor succé som både Blind och Frosch i Läderlappen i Vattnäs. Ottavias förtrogna, Nutrice, görs av Carolina Bengtsdotter Ljung som ofta framträder med Dalasinfoniettan och har gjort ett antal roller i Vattnäs Konsertlada. Dessutom medverkar några av de mest intressanta sångarna i den unga generationen, sopranerna Karin Mobacke som nu medverkar i Folkoperans talangprogram och gör första damen i Trollflöjten där i vår och Alva Olsson, finalist i Stenhammartävlingen i våras och mottagare av en rad stora stipendier samt mezzosopranen Lovisa Huledal som nu gör Mercedes i Carmen på Kungliga Operan i Stockholm och i vår andra damen i Trollflöjten på Folkoperan och Tolomeo i Giulio Cesare på Kungliga Operans Unga på Operan. Dessutom får vi uppleva Agnes Auer som Drusilla som sjungit ett antal roller på Kungliga Operan i Stockholm, nu senast framträdde hon som Rosa i Mats Larsson Gothes Löftet. Marcus Bartoletti medverkar som Mercurio och Littore, han ska göra Marcello i Boheme på Norrlandsoperan nästa år och Clifford Lewis som hos oss gör förste soldat och Liberto gör Rodolpho i samma uppsättning.

Lite extra roligt är det att en fin tenor från Mora gör sin svenska operadebut hos oss i sommar! Henrik Frost medverkar som Andre soldat och Liberto. Henrik studerar idag vid Univerität für Musik und darstellende Kunst i Wien och gjorde en uppmärksammad Sverigeturné med Schumanns Dichterliebe i somras. Underbart att få se honom på vår scen!

Orkestern består av några av våra bästa unga musiker i musik från tiden runt 1600 under ledning av den framstående lutenisten John Martling.

Musikalisk ledning, luta John Martling
Orkester Vattnäs barockorkester
Regi, översättning och koncept Anna Larsson
Scenografi Anna Larsson och Göran Eliasson
Kostymdesign Gabriella Wetter Burman
Ljusdesign Jimmy Svensson
Poppea Anne Wik Lindelöf och Julia Lindgren
Kejsar Nero Göran Eliasson
Ottavia Anna Larsson
Ottone Magnus Karlberg
Drusilla Agnes Auer
Seneca Kristoffer Töyrä
Arnalta Tobias Westman
Amor Alva Olsson
Fortuna, Damigella Karin Mobacke
Virtú, Valetto Lovisa Huledal
Nutrice Carolina Bengtsdotter Ljung
Förste soldat och Lucano Clifford Lewis
Andre soldat och Liberto Henrik Frost
Mercurio och Littore Marcus Bartoletti


Premiär 11 juli och spelas 13, 17, 19 juli

Vattnäs Konsertladas konstnärliga ledare Anna Larsson säger att detta är ännu ett drömprojekt för Vattnäs Konsertlada: ”Jag har drömt om att en dag få sätta upp Poppeas Kröning ända sedan jag själv medverkade i den operan i prestigefulla festivalen i Aix-en-Provence i slutet av 90-talet. Det är en galet snyggt berättad opera men den kräver enormt fina skådespelande sångare. När vi förstod att vi hade tillgång till detta drömcast slog vi till. Det kommer bli helt enormt att äntligen få Monteverdi till Vattnäs. Poppeas Kröning är gudomlig opera och vi vill göra den helt levande hos oss!” Vi har faktiskt tur att Monteverdis sista opera Poppeas Kröning har bevarats för vår tid. Den ansågs länge vara helt förlorad men hittades i avskrivna kopior 1888. Vilken skatt! Detta mästerverk som legat dolt för oss i över 200 år visar sig ha kommit mycket längre i sin dramatiska form och sin berättarkonst än många av senare kompositörers operor. Poppeas Kröning, om den beräknande Poppea som med hjälp av Amor lyckas ta sig så nära den reella makten en romersk kvinna kan med den narcissistiske och galne modermördaren Kejsar Nero vid makten, bär alltså på en stark intrig med människor av kött och blod på scenen. Vi i Vattnäs Konsertlada har lyckats få en rollbesättning och orkester av helt fantastiska storsångare och musiker som i den rasslande, klingande och undersköna musiken kommer blomma och skapa drama. Vi lovar att det blir en venetiansk Vattnäsprakt ni aldrig glömmer!