Skip to main content

Norrmalmstorgsdramat

av Albert Schnelzer och Patrik Sörling

Norrmalmstorgsdramat

Norrmalmstorgsdramat av Albert Schnelzer och Patrik Sörling

Den 23 augusti 1973 går en maskerad och k-pistbeväpnad man in på Kreditbanken på Norrmalmstorg och tar fyra bankanställda som gisslan. Dramat som skakade Sverige pågick i fem dagar under ett enormt mediapådrag. Det gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet med innebörden att offret börjar sympatisera med förövaren. Nu blir Norrmalmstorgsdramat opera med premiär i Vattnäs Konsertlada sommaren 2018.

För musiken står en av Europas just nu mest intressanta kompositörer, svenske Albert Schnelzer, som här gör sin debut som operakompositör. Hans musik har en tydlig dramatisk ådra som lämpar sig mycket väl för musikdramatik. Librettot skrivs av regissören och koreografen Patrik Sörling, som sedan han som pojke befann sig på Norrmalmstorg när rånaren slog till haft ett särskilt intresse för ämnet. Han vill skapa ett drama som behandlar de komplicerade psykiska mekanismerna under extrem stress.


Göran Eliasson: ”Vi vill lyfta fram de sanna hjältarna”

Jag kände att det hade varit så fantastiskt att skapa en opera om en stor händelse som merparten av vår publik har en relation till. Jag minns när jag plötsligt ropade till Anna: "NORRMALMSTORGSDRAMAT! DET ÄR JU EN OPERA! Så när vi kontaktade en av landets mest intressanta komponister idag och han genast sa ja till att uppföra sin första opera hos oss i Vattnäs fanns det stor anledning att jubla. Vi har länge älskat Albert Schnelzers musik och teamet blev fullbordat när den fine regissören och librettisten Patrik Sörling anslöt sig. Vi ser med stor spänning fram emot att få börja repetera den här nya svenska operan som håller på att skapas: Norrmalmstorgsdramat – att dö på sin post!

”Gisslandramat på Norrmalmstorg var ett fruktansvärt brott som gav offren men för livet samtidigt som en av brottslingarna kunde dupera både media och allmänhet och nästan framstå som hjälte. Operan ska lyfta fram de sanna hjältarna, alltså de som togs som gisslan och deras upplevelser under och efter händelsen. Vi vill skapa angelägen samtida opera som är ett självklart komplement till annan samhällsdebatt”

Göran Eliasson, projektledare och ”Clark”

Anna Larsson: ”Nytt för oss med ett actiondrama”

”Vattnäs gör sig mer och mer berömd för nyskriven musikdramatik. Vår tredje beställningsopera lämpar sig ypperligt för Vattnäs storlek och atmosfär. Det är helt nytt för oss att göra en slags actiondrama, men vi försöker se dramat ur en annan vinkel än den vanliga. Vi ställer frågor som: Hur kommer det sig att de tre kvinnorna och mannen som satt som gisslan i banken försökte förmå polisen att inte skada Rånaren och Clark? Var det så kallade ”Stockholmssyndromet” en ren överlevnadsinstinkt?

Kan en troligen narcissistiskt störd Clark ha manipulerat pressen, polisen och eftervärlden att se verkligheten som han ville? Hur påverkades situationen av kvinnornas extremt utsatta situation? Vattnäs är en institution som arbetar utifrån lust och egen konstnärlig övertygelse, utan omvägar. Vi vill inte bara underhålla vår publik. Vi vill att de ska ifrågasätta, fundera, gråta, skratta och tänka.”

Anna Larsson, konstnärlig ledare Vattnäs Konsertlada

Bilder från föreställningen

Fotograf: P-J Jansson